tisdag 8 mars 2011

Mössor

Mössor är kul att väldigt roligt att sy, det går ju så snabbt. Perfekt för mig som är så otålig och vill att projekten jag startar ska vara färdiga igår.
Jag vill tipsa om ett jättebra bloggerska som lagt ut en toppen beskrivning i sin blogg: http://kokalal.blogspot.com/2009/10/att-sy-en-mossa.html

Nöjd!

Mössan med bilar sydde jag av en bodysuit från småfolk som blivit urväxt.
Tyget räckte inte till att göra en "blomma åker vagn" mössa, istället gjorde jag som följande:
Jag tog en mössa i lagom storlek ritade av den och klippte sedan ut delarna, fram och bakstycke, sen sydde jag dem räta mot räta. Tog sedan ett enfärgat svart jerseytyg och sydde en likadan mössa. sen la jag den i "bilmössan", den svarta med rätan utåt vek in kanten på den gröna mössan, runt den svarta och sydde med tvillingnål. Det kan vara smart att låta mössan som ska vara ytterst var ca 1-2 cm längre än den inre, så är det lättare att vika in en snygg kant.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar