tisdag 8 mars 2011

Premiär inlägget!

Dags för en invigning av den här bloggen! Jag tänkte visa upp vad jag sytt senaste tiden :-)
Klänning i singoalla modell
Mönster: eget, men utgångspunkt i Meedoms bok med barnkläder
Tyget med cupcakes klickade jag hem från tradera och det rutiga är från panduro

Ännu en klänning med insperation från Meedoms mönster. Det här tyget var ett riktigt fynd från Tyghandlarn i Karlstad. Kostade ca 60 kr metern, men var på 50% rea, så 30 kr alltså. Den här klänningen blev med andra ord väldigt billig med en tygåtgång a´ca halv metern :-)

Den här tröjan och jackan nedan har jag sytt efter samma mönster, en omlott jacka i ottobre nr (?ska kolla upp:-)
Enda ändringarna var att jag gjorde tröjan lite smalare och sydde ihop den nertill
Tyget är från Ohlssons tyger, ska skriva mer om detta förfärliga tyg i ett annat inlägg! I jackan är det brun fleece, även det från Ohlssons tyger. Muddväven jag använt till kantband är också köpta där.

Jag blir galen på att kanta med muddväv! Ska verkligen lägga ner min själv i att försöka bemästra tekniken som gör att man slipper bubbel och volang effekt! Hittills har jag och sprättaren stiftat en mycket god bekanskap och kan nu betrakta oss som, ja, BFF:s (best friends forever, för er som inte hänger med i slangspråkets utveckling). Vad jag lärt mig den hårda vägen är att man måste:

Lätta på pressarfots trycket
Möjligen öka stygnlängden
Inte dra på längden, men sträcka när man nålar runt om kanten

Jag ska lägga ut en utförligare beskrivning i ett annat inlägg, för hur jag gör på enklaste sätt för att få en bra kant i ex halsringningar.

Klänning i bomullstyg. Kantband från ohlssons tyger i karlstad.
Hästtyg, tradera och pricktyget från en tygaffär i Karlstad vars namn jag glömt! Mönstret är ett omgjort meedom mönster.

Orka stryka? Nä, ni får hålla till godo med en bild på den ostruken.
Blus till dottern med volang fram, tyg från panduro.
Jag sydde volangen med grov vit tråd, lååånga stygn så det var lätt att dra i hop till en rynkis. Jag la två paralella rynksömmar med ca 3 cm mellanrum, sen nålade jag fast den på blusen och fäste den med en söm, samma grova tråd mitt mellan rynksömmarna. Tyckte det blev en fin detalj tillsammans med det prickiga kantbandet och knaäppningen på ryggen. Kantband från Ohlssons!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar